"Dni adaptacyjne" - zorganizowanie tygodnia adaptacyjnego dla dzieci 3-letnich.
Niewątpliwie najtrudniejszym miesiącem dla dzieci rozpoczynających "edukację" przedszkolną jest wrzesień- czas zetknięcia się maluchów z nowym środowiskiem. Jest to również czas ogromnego stresu adaptacyjnego nie tylko dla nowych dzieci , ale również dla ich rodziców a także samych nauczycieli. Tradycją naszego przedszkola jest organizowany od 2004 roku - tydzień adaptacyjny, który stał się jednocześnie nowym sposobem "przygotowania" dzieci 3-letnich do naszego przedszkola. W ostatnim tygodniu sierpnia , przed rozpoczęciem roku szkolnego organizujemy więc w naszym przedzkolu cykl spotkań pod nazwą „Dni adaptacyjne”. Na pięciodniowy cykl adaptacyjny zaproszone zostają dzieci rozpoczynające pobyt w przedszkolu w grupie najmłodszej wraz ze swoimi rodzicami. .
Dzieci i rodzice przebywają przez ten czas razem, a wspólne uczestnictwo w proponowanych zabawach plastycznych, ruchowych, muzycznych i innych łagodnie wprowadzają dzieci w nowe środowisko. Przede wszystkim ułatwiają im nawiązanie kontaktu z innymi rówieśnikami oraz z wychowawczynią grupy i personelem przedszkola.
Już wtedy dzieci uczą się krótkich wierszyków, piosenek, wesołych zabaw z paluszkami, pacynkami i przytulankami. Poznają najbliższe otoczenie : salę, zabawki i sprzęt znajdujące się w sali , szatnię ,łazienkę. Poznają też niektóre zasady zachowania się w przedszkolu : porządku, bezpieczeństwa, koleżeństwa. Dzieci bardzo chętnie biorą udział w zorganizowanych zabawach oraz samodzielnie bawią się w kącikach tematycznych. Zabawy te wprowadzają atmosferę swobody i radości.
Również rodzice czynnie uczestniczą w zajęciach adaptacyjnych, angażują się w proponowane zabawy, są zadowoleni, że mogą poznać pracujące z dziećmi osoby i otoczenie. W trakcie zajęć rodzice wypełniają również przygotowaną wcześniej ankietę „O moim dziecku prawie wszystko”, która jest źródłem informacji o rozwoju, potrzebach i zainteresowaniach dzieci - oczywiście z punktu widzenia rodziców. Uzyskanie takich informacji ułatwia nauczycielowi rozeznanie się w sytuacji dziecka i umożliwia szybsze i skuteczniejsze oddziaływanie wychowawcze i dydaktyczne.